Orientenresor, www.orientenresor.se
Grundat: 2010, antal anställda: 2 st, omsättning: 3,3 mkr 2013
Ägare: Ahmed Hafez, medlem i SMÅA: 2010
Den bästa inkomstförsäkringen är ett medlemskap i SMÅA.
Redan innan jag flyttade till Sverige hade jag en idé om att jag ville driva en resebyrå. Jag ville visa den riktiga kulturen i Orienten. Alla andra researrangörer sålde färdiga paketresor.
Jag ville göra resor till små orter, så att resenärerna skulle få uppleva den verkliga kulturen. Målet var en genuin helhetsupplevelse med unika platser, smakupplevelser, affärer och byggnader. Inte bara en vanlig solsemester. Jag vill bygga broar mellan våra kulturer. Det var kärleken som fick mig att flytta till Sverige. Nu har jag bott här i åtta år. När jag flyttade hit fick jag möjlighet att studera till snickare. Efter det fick jag jobb på ett företag som snickrar dörrar till Ikea. Men ganska snart insåg jag att det inte var jag, det passade mig bättre att arbeta mer självständigt. Jag sa upp mig och startade Orientenresor.
Fri i tanke
Det var helt rätt beslut. Jag behöver ha min tanke fri och få tänka som jag vill. Jag mår bäst när jag får bestämma själv. Vi arrangerar skräddarsydda resor till bland annat Jordanien, Oman, Dubai, Indien, Marocko och Egypten. Vi vill ge våra resenärer en oförglömlig upplevelse. Allt är välorganiserat och genomtänkt när det gäller reseprogram, boende, transporter, besök, guidning och måltider. En resa med Orientenresor är ett minne för livet! Målet är att bli störst i Norden på hela Orienten. Om tre år hoppas jag kunna ha kontor i Sverige, Norge och Danmark.
Resenärerna är våra gäster
Det som framförallt skiljer oss från andra resebyråer är att vi ser våra resenärer som gäster, inte kunder. Vi gör allt för att våra gäster ska trivas. För mig är det till exempel självklart att hjälpa en dam med hennes resväska. Hon är min gäst och jag ser till att hon trivs och blir lite bortskämd. Men det har inte varit en lätt resa. Största utmaningen var året efter att jag startat upp Orientenresor då den ”arabiska våren” ägde rum. Jag var tvungen att ställa in nästan alla resor. Då hade jag ett val, antingen lägger jag ner, eller så fortsätter jag. Jag valde att fortsätta. Jag passade på att lägga mycket tid på företagets profil och hemsida. När allt vände 2012 var jag förberedd och tog igen mycket av det jag tidigare hade förlorat i omsättning.
Självklart att vara medlem i SMÅA
Som researrangör måste vi ha en resegaranti. Det är en trygghet för våra gäster. Men själva har vi inga sådana försäkringar. För mig som företagare är den bästa och mest prisvärda inkomstförsäkringen ett medlemskap i SMÅA.