Här på Blanketter-sidorna kommer du att hitta två huvudkategorier av blanketter: e-blanketter som går att signera med e-legitimation och PDF-blanketter som måste skrivas ut och fyllas i för hand. De allra flesta av våra blanketter är e-blanketter, som alltså går att fylla i direkt på skärmen. Du skickar in blanketten till oss genom att signera med din e-legitimation. PDF-blanketterna behöver skrivas ut och skickas till oss per post. Dessa blanketter är vad vi också kallar för tredjeparts-intyg, alltså blanketter som inte du som medlem själv fyller i, utan som måste fyllas i och undertecknas av någon annan, exempelvis en arbetsgivare.
Alla våra blanketter hittar du genom de två olika menyvalen (PDF-blanketter eller E-blanketter) till vänster på den här sidan.
Arbetsintyg för företagare
Du som är eller har varit företagare och söker arbetslöshetsersättning ska fylla i blanketten Arbetsintyg för företagare. Som huvudregel gäller att blanketten ska bestyrkas av företagets revisor, redovisningskonsult eller annan person med insyn i verksamheten.
För dig som har eller har haft en revisor, redovisningskonsult eller annan person med insyn i verksamheten Vi erbjuder dig 2 olika alternativ för ifyllnad och signering av blanketten:
- Fyll i blanketten i din webbläsare, spara sedan ned blanketten på din egen dator/surfplatta/mobil. Skriv sedan ut blanketten och be revisor eller annan att underteckna den. Skicka in det komplett ifyllda och undertecknade Arbetsintyget för företagare per post till oss.
- Fyll i blanketten i din webbläsare och signera med din e-legitimation. Spara ner en kopia av den signerade blanketten i din egen dator/surfplatta/mobil. Skriv ut kopian och be revisorn eller annan underteckna denna. Skicka den undertecknade kopian per post till oss.
För dig som inte har eller har haft en revisor, redovisningskonsult eller annan person med insyn i verksamheten gäller följande:
- Fyll i blanketten i din webbläsare och signera med din e-legitimation.
- Vi kommer att behöva ha andra uppgifter/intyg för att styrka en del av uppgifterna i blanketten. Se informationstexterna i blanketten. Du kommer att få information från oss om vilka uppgifter vi behöver från dig.
Bra att veta om e-legitimation
För att använda dig av e-blanketterna krävs att du har en giltig e-legitimation. E-legitimation går att få både på fil och mobilt, till exempel BankID. Med mobilt BankID kan du signera blanketterna både via webben och i din mobila enhet.
Läs mer om e-legitimation och hur du skaffar dig en sådan på: http://e-legitimation.se/
Bra att veta för dig som väljer att fylla i och signera dina blanketter elektroniskt
- Var noga med att fylla i samtliga uppgifter i blanketterna.
- Fyll i ditt namn och din mejladress innan du signerar blanketterna. På så sätt får du ett bekräftelsemejl till din mejladress. I mejlet får du också en kopia på blanketten och ett kvitto.
- Om du måste fylla i flera blanketter måste varje blankett fyllas i och signeras för sig. Du kan alltså inte signera alla blanketter samtidigt.
- Om du inte uppger din mejladress och vill ha en kopia av din signerade blankett kan du spara ned den som en PDF direkt på din dator, mobil eller surfplatta. Den sparade blanketten kan sedan också skrivas ut.
- Din signerade blankett sparas i applikationen i 7 dagar.
- När du har signerat blanketten kan du inte längre göra några ändringar i den. Om du måste skicka kompletterande uppgifter till oss måste du alltså fylla i och signera en ny blankett.
- Om du påbörjar att fylla i en blankett som du inte signerar och skickar in, kan du fortsätta vid ett senare tillfälle genom att
- fylla i din e-postadress,
- klicka på underteckna och skicka in och
- därefter välja ”Andra sätt att underteckna på”.
- Välj ”Spara ärendet och underteckna senare”
- Klicka på Skicka.
Nu skickas en länk till den påbörjade blanketten till din e-postadress. Via den länken kan du inom 7 dagar fortsätta fylla i och skicka in blanketten.
För dig som saknar både e-legitimation och skrivare
Om du inte kan eller vill använda dig av signering med e-legitimation och om du inte heller har möjlighet att skriva ut blanketterna, ring oss på telefonnummer 08-723 44 00 så skickar vi de blanketter du behöver.